Ruta de 2 dies. Els Ports Tortosa

(111,41 km i 2.848 m. ac.)

 

Dia 1. Arnes – Beseit – Fredes.

43 km i 1419 m. desnivel acumulat.

La proposta inclou el sopar i l’allotjament previ al primer dia de ruta a Arnes. Val a dir que és del tot recomanable fer una passejada pel poble per gaudir de la bellesa de l’entorn; dels carrers, places, porxos,… De fet, l’any 1992 va ser declarat com a Conjunt Històric per la Generalitat de Catalunya. A destacar l’ajuntament, un dels edificis Renaixentistes més importants de tot Catalunya. Fins i tot hi ha un bonic Pou de Glaç al costat del poble.

La ruta comença, després d’un  bon esmorzar, pedalant cap a Beseit. De seguida s’arriba al Toll del Vidre, un indret magnífic amb una petita font natural ben a prop, a l’altre banda del rierol (i per tant, ja al Matarranya, Terol). Un petit senderol i de nou la pista que mena cap a Beseit.

Beseit

Una tranquila població de poc més de 500 habitants a l’hivern però que quadruplica la xifra a l’estiu. I és que el seu atractiu és tant pel poble en sí com per l’entorn, amb congostos, gorgs, coves… De fet, la ruta fa un petit tomb per la població, abans de sortir vers el Congost del Parrisal, seguint el Camí de la Sènia. Uns 4 km més enllà comença l’ascensió per canviar de vall passant pels Estrets de Marraixa. Una segona ascensió fins a superar la cota de 1080 metres és per trobar la pista que baixa de dret al Mas del Racó, enrunat i enclotat al fons de la vall. La pujada fins a Sant Miquel d’Espinalvà és la més exigent de tota la ruta. Es tracta d’una gran construcció, amb diversos espais, envoltada de prats i pastures.

Ruta pels Ports Tortosa Beseit

Queda una darrera ascensió, fins a gairebé el cim del Tossal dels Tres Reis, que separa Catalunya, Aragó i el País Valencià. I és que passant per sota el tosasl, la ruta deixa el Matarranya, per entrar al Maestrat, Castelló, a la Tinença de Benifassà. Els darrers gairebé 5 km són de baixada, passant pel Coll de Tombadons fins a Fredes.

Sopar i dormir, en un indret molt acollidor.

 

Sender Ports Btt redDia 2. Fredes – Caro – Arnes.

68 km i 1429 m. desnivell acumulat.

Havent esmorzat a Fredes, la ruta repeteix un petit tram d’ahir per desviar-se cap al Coll de la Creu, després d’entrar a Tarragona tot just passar els plans del Mas del Ric de Fredes. A partir d’allà i fins als Pla de Millers, la ruta és un constant puja i baixa de petits collets per uns paisatges encantadors. Boixos i falgueres. Bosquets de pi negre envoltant un munt d’exemplars de boix grèvol. És impresionant tot el que l’entorn ofereix. Fins i tot la ruta es desvia puntualment cap a la Casa del Rei, un bonic racó als inicis del Matarranya.

Passat el Pla de Millers, després d’una forta baixada, comença un tram de petits collets que poc a poc es va enfilant fins a la Font de la Cova de les Avellanes, al costat d’un petit aparcament. Els paisatges que han estat envoltant la ruta són meravellosos. Des de les formes geològiques fins a la varietat de flora abans d’assolir l’asfalt, entrant a Caro. La ruta hi “entra” per que hi ha diversos indrets per si es vol fer un àpat. Encara queda mitja ruta!.

Caro. Mitja part.

Una primera ascensió és per superar la vall -la zona més urbanitzada- per assolir els Plans de Llinars. Un seguit de prats per les vaques i bous que lliurement hi pasturen. Un petit sender mena al Pla de Centelles, enllaçant amb el Refugi de Terranyes o del Torrero. Allà s’inicia un llarg corriol, amb un petit tram no ciclable d’uns 150 metres -els Clots- fins al Coll de Monfort. La baixada continúa, però ja per una bona pista -llevat d’una suau pujada- passant pel davant de diversos masos abandonats (Safrà, Josepó…) fins al Mas de la Franqueta.

Actualment àrea de lleure, és l’inici d’un nou tram: Un bonic i fàcil sender. Tanmateix cal estar a l’aguait pels vianants que hi poden haver al sender. La ruta no entra als Estrets -prohibit fer-ho sobre la bici- sinó que tomba per entrar a la pista asfaltada que baixa fins a Horta. Ben aviat s’enllaça amb el camí d’Arnes, entrant al poble per la vessant sud.

Open chat
1
Hola,
Vols que t'ajudem?
Powered by